lördag 10 september 2011

fihyra okon

När jag öppnade mitt nyinköpta fikonpaket så hälsade den här varelsen mig välkommen. Först blev jag lite besviken över att den besudlat min mat genom att gnida sin kropp emot den, men sen kom jag på att den kunde få sitta modell åt mig, och då kändes det återigen som ett bra köp. När jag skulle försöka plocka upp den så åmade den dock kvickt in och gömde sig bland fikonen. Jag satt i mitt dåligt belysta rum och bände loss fikon för fikon i jakt på den, men trots noggrant och metodiskt sökande var larven borta, vart fasen tog den vägen? Fast vänta nu.. var det inte något som sprätte iväg när jag bände loss ett av fikonen förut? Jo, mycket riktigt. Slutligen upptäckte jag larven borta i min säng, i full färd med att gnida sin kropp mot mina lakan.

Jag har fått för mig att alla larver som denna, med vit kropp och brunt huvud, är någon form av skalbaggslarv. Vet någon om det ligger något i detta, eller skulle det lika gärna kunna vara en fjärilslarv?

3 kommentarer:

  1. Njutning att ta del av era bilder och texter! Nörderi och befriande distans på en gång! Och det är kul att få en anledning att snöa in på något tidigare helt obekant. Efter fikonbilden fick jag lust att googla runt på fikon (!) och här fick jag mitt lystmäte: http://sbf.c.se/www/pdf/97(6)/Engstrand.pdf

    SvaraRadera
  2. Tack Gabriella!
    Intressant läsning om fikon du hittat. Märkligt att vara en fikonstekelhane och födas inuti ett getfikon, leta upp en hona i samma fikon, och sen dö. Märkligt också att folk förr förstod att de skulle slänga upp avbrutna kvistar av getfikon i kronan på äkta fikonträd för att få sjyssta frukter, utan att förstå att det hade att göra med att man på så sätt fick dit rätt pollinatörer. Kvistarna skulle bara upp, det var det viktiga liksom.

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det fascinerande!

    SvaraRadera