måndag 22 augusti 2011

Gräshoppa 2.0

Idag har jag sett den största insekten i mitt liv. Den var 35 cm (läs 15).
Den var stor.
Den var jävligt stor.

Jag satt i godan ro på halmtoaletten när jag ser ett par fantastiskt långa antenner sticka ut bakom takåsen. Jag tänker:
"Åh! En sån där festlig insekt med antenner sju gånger dess kropp."
Det visade sig att antennerna var hyggligt proportionerliga till detta monstrum.
Vi har en insektsbok med oss, "Insekter i Europa" av Michael Chinery. Tyvärr befinner vi oss i den asiatiska delen av Turkiet och insekterna verkar respektera denna gränsdragning. Hittills har bara en av alla insekter vi hittat funnits med i boken. Vi vet därför inte vad denna bjässe heter, var den lever eller om det bara var en människa i gräshoppekostym.

3 kommentarer:

  1. fantastiskt fin teckning, så roligt perspektiv! Roligt att ni bryter ny mark (fast det kanske inte Asiens Chinery tycker) Ni får hitta på egna namn tills vidare, typ stora halmtakåskryparen eller så.

    SvaraRadera
  2. latin; amplus takåskyrpae

    Den var också väldigt fotogenik och jobbade verkligen med kameran, vi hade inte en bild som den inte tittade in i kameran med sugande blick.

    SvaraRadera
  3. Kom ihåg att överleva i era möten också - stora insekter ska hanteras med respekt och skräck.

    Imponerande teckningar - ni borde verkligen släppa dem i bokform för di små barnen (eller di voksne, för den delen), för det är verkligen fantasieggande!

    SvaraRadera