tisdag 30 augusti 2011

Repetition är en ond moder

Jag vill hävda att Repetition inte helt skött uppforstan av sitt barn. Jag tror att Repetition kallade sitt barn för elaka smeknamn och fimpade på dess arm. För som alla vet faller äpplen inte långt från trädet och således föds ont ur ont. Hur kunde annars detta barn bli som det blev.

Jag pratar såklart om Kunskap, detta monster.

I dalen umgicks vi dagarna i ända med en vacker stekel. Den var stor och stark och oräkneliga i antal. Törstiga samlades de i massor vid handfaten där man skötte sin morgontoalett och det var ett rent nöje att se dom sväva om och kring varandra, flitiga, inte länge på samma ställe. (Kanske entomologer redan vet vart åt det barkar.)



Vi pratade i vår okunskap om hur få farliga djur det fanns i Fjärilsdalen och hur härligt det var. Vi jämförde med Sverige där man ständigt besväras av jobbiga djur, fästingar, myggor, knott och orm. I dalen verkade alla vara vackra och snälla.


Jag minns hur jag en dag på morgonen fick ett infall och blev rädd för en framfusig individ av detta släkte, och kanske någonstans i reptilhjärnan började någon slags varningsklocka ringa. Påminde inte denna varelse om något som ska fruktas. Var det inte något med dess sätt att röra sig, flyga på. Jag slog bort tanken.

Det visar sig vara en nära släkting till bålgetningen, en Thirsty Hornet som den heter på engelska. Törstig är den tydligen, på blod. Känd för sitt smärtsamma sting och rovgiriga tendenser. Jag kommer aldrig kunna åka till dalen med samma frid i sinnet. Tack vare Kunskapen, ett kräk utan like.


Men ska understrykas, något rätt har Moder Repetition ändå gjort. Utan Kunskapen skulle inte forskare nyligen kommit fram till att just denna insekt till skillnad från ALLA ANDRA DJUR kan producera elektricitet av solenergi. Ur den röda och gula huden utvinner djuret alltså el, som ingen ännu vet vad den använder den till. Getingen kanske samlar elekticiteten på hög för att sälja i kristider, vad vet jag. Det enda jag vet är att DET skulle vi vetat när vi var där i dalen. Vi som ständigt letade ström till min stackars dator.

1 kommentar:

  1. Vad häftigt att kunna klicka sig vidare på "producera elektricitet av solenergi" och se att det fanns ett underlag för det som verkade vara en fantastisk fantasi!

    SvaraRadera