lördag 27 augusti 2011

Spottstrit?

En del insekter har så himla märkliga utskott av olika slag. Märkliga, men ändå oerhört välanpassade till något särskilt syfte. Till exempel den här varelsen, som genom generationers och åter generationers selektion utvecklats till att lägga näsan i blöt.

Jag är osäker, men det kan möjligen vara en strit, och vi fann den i färd med att göra vad den gör bäst, nämligen att snoka omkring i vårt rum! Så innan vi visste ordet av hade alla våra innersta hemligheter spridits ut på nätet, ja alltså spindelnätet som striten fastnade i, på väg ut ur rummet.

5 kommentarer:

  1. Granlöf el Torris27 augusti 2011 kl. 03:21

    Å vad fint! Vad vackert! Ni öppnar en ny och alldeles underbar värld för oss FSF-fans.

    SvaraRadera
  2. Tackar ödmjukast!
    Men jag undrar lite vilka ni i FSF är..?
    Är det Free Software Foundation?
    Eller månne the Football Supporters Federation?
    Eller kanske rentutav Falbygdens SläktforskarFörening?!
    Oavsett vilket så låter det som att insekter är ett outforskat område för er, så det är mycket glädjande att ha er här!

    SvaraRadera
  3. Granlöf el Torris28 augusti 2011 kl. 02:48

    OK - jag är glad att ni är glada och tack för tacket, men nu får vi reda ut det här: Jag uttalade mig å alla FSF- f a n s vägnar, inte å FSF:s vägnar - och FSF är ju såklart NI, Flyn som Flytt. Frågan om huruvida insekter är ett outforskat område för FSF är jag kanske inte rätt person att bedöma, men, trots vissa brister i entomologisk etymologi - jag tänker på bönsyrsan - och att ni inte är helt stritsmarta, tycker jag att ni klarar er hyggligt;-)) Skämt åsido: jag är en stor fan av FSF och den frustande lust ni uppvisar genom att välja roliga perspektiv och och ingångar till insekternas (och resenärens) värld (please qoute as often as you like).

    SvaraRadera
  4. Åhhh!!
    Såklart!
    FSF! Flyn Som Flytt var det ju förstås. Men förutom skammen över denna dråpliga miss (Falbygdens SläktforskarFörening.. vad fan tänkte jag med!?) så känner jag stor glädje och värme av din rikliga (och stritsmarta - haha!) uppmuntran.
    Vad gäller insekter så finns ju omkring 1 miljon arter beskrivna för världen, och då detta förmodligen endast är en bråkdel av det verkliga antalet så får vi nog ödmjukast erkänna att insekter är en outforskad del för både oss, Free Software Foundation och de flesta andra.

    SvaraRadera
  5. Riksdagen har ju också utskott, är det en insekt?

    SvaraRadera