torsdag 18 augusti 2011

la cucaracha

Det har varit väldigt tomt på insekter när vi gått runt på stan. Vart håller alla hus?
Sen insåg vi att det var i hotellrummet de hängde.

Jag undrar vad det är för speciellt med kackerlackor egentligen. Jag anser mig ändå ganska luttrad i insektsväg, men kackerlackor kan ändå få en att äcklas lite. Efter att vi sett bjässen kila in och gömma sig i sprickan i väggen låg jag och fantiserade om att man skulle vakna av att något krälade över ansiktet för att lägga ägg i mungipan.

Kackerlackor finns ju faktiskt också i Sverige, men det är vanligare att man stöter på dem i varmare länder. Här i Turkiet finns de lite varstans, trots att man gör sitt bästa för att göda dem med gift. Men så är ju kackerlackan en riktig överlevare som sett många djurarters uppgång och fall. Ja, inte ens dinosaurierna, med Tyrannosaurus Rex i spetsen, lyckades utrota dem!

Enligt hörsägnen skall kackerlackshonan bära befruktade ägg inne i sin kropp och om hon krossas, av tex en sandal, så är det startsignalen för att äggen skall kläckas och tusentals små nymfer skall myllra ut över världen. Dvs, om man försöker mörda en kackerlacka blir det bara etter värre!

Trots allt avsky mot dem så är många kackerlackor när allt kommer omkring bara försynta gatsopare som i skydd av mörkret springer omkring och letar gammal frukt, gärna bananer, eller annat skräp. Men det är ju MITT skräp!!!

5 kommentarer:

  1. Åh, jag gillar dina teckningar Aron. Du tecknar så fint, så mjukt och inkännande. Till och med kackerlackor blir vackra.

    SvaraRadera
  2. Huvvaligen... Kackerlackor är verkligen toppen på äckelskalan haha. Iaf såna stora sydkackisar!

    SvaraRadera
  3. Haha! Man tänker sig ju ändå att om någon skulle kunna utrota en insektsart så hade det varit en T-rex! EN T-rex. Med stora rikedomar vad gäller skräp. / Per

    SvaraRadera
  4. Tack Klas! Vad snäll du är! Jag kan ta med en kackerlacka hem till dig om du vill.

    Martin du kan få en också.
    Det finns stora getingar om du hellre vill ha.

    Per, du ska få en T-Rex-format paket på din födelsedag som är imorgon!

    SvaraRadera
  5. De där turkiska gummiaaktiga larverna, de som smakade lite som valnöt när man tuggar på dem, finns de där i dalen i vilt tillstånd? I sånna fall tar jag gärna några sånna till vårt terrarium.
    Tusen tack för vykortet förresten!

    SvaraRadera